Dary podzimní fronty
obchod@feedermethod.cz | 605 757 781

Přečetli: 937

Konečně je tu podzim, období velkých ryb, které si pro nás vždy skrývá nějaké překvapení. V tomto případě jsme se o objemné ryby ucházeli v rámci noční rybačky. Jak to šlo? Podrobnosti se dočtete v následujících řádcích!

Informace o vodní ploše a výběru stanoviště:
Co se týká struktury jezera, ta poskytuje na výběr stanoviště víc než dost příležitostí. Jezero se rozléhá na ploše 17 hektarů. Mírně členitý břeh se stává většinou z travnatých úseků, které se místy střídají s rákoso-šašinovými a alejovými oblastmi. Ve vodě s většími překážkami počítat nemusíme. Koryto má hloubku asi 1,2 až 3 metry, ale s většími hloubkami se střetneme prakticky jen v části pod hrází. My jsme zvyklý zpravidla upřednostňovat jihovýchodní region, takzvanou stranu při lese, i tam úplně nejžádanější úseky. Jezero mimochodem leží v překrásném přírodním prostředí, bohatým rostlinstvem pulzující pahorky a charakteristický šum lesa se vkradnou za okamžik do srdce každého rybáře. A to jsme ještě ani nenahodili... :)

lov v podzimu
Západ sluníčka z ptačí perspektivy
I dozráté šípky značí, že je už podzim

Počasí a údaje o teplotě vody
Na den rybačky předpověděli meteorologové předcházející studenou frontu, která dorazil do naší oblasti jako švýcarské hodinky, v noci před rybačkou. Z pohledu aktivity ryb bývají studené fronty kombinované s větrem více positivem, avšak měl jsem trochu obavy, jestli i dobrého nezaškodí a byť rovnou v cestě fronta nezpůsobí výkyvy tlaku, které se odrazí na apetitu ryb. Naštěstí k tomu nedošlo! Teplota vody byla 20-22 stupňů Ceslia.

Sestavení výstroje:
Na tuto rybačku jsem si přinesl dvě sestavy. První byla dobře osvědčený prut By Döme TEAM FEEDER Master Carp Pro Long Cast 420, doplněný k němu příslušícím navijákem Long Cast LCS 5500. Druhým prutem do páru byla absolutní novinka, poprvé jsem si vyzkoušel 390 centimetrovou variantu Heavy ze série Pro Method Feeder. Naštěstí se mi ho podařilo pokřtít hned několika pěknými rybami. Ale nepředbíhejme! Byla to první ostrá zkouška a o první dojmy, zážitky a zkušenosti s tímto novým modelem a rád se s Vámi na následujících řádcích ochotně o ně podělím. Lovná vzdálenost nebyla extrémně velká (asi 70 metrů), avšak byla mimořádně náročná. Nahazování těžkých, vydatných knedlíků a zdolávání náruživě bojujících ryb, si nekompromisně vyžadovaly silnou, odolnou výstroj. Jiné nepřicházelo ani v úvahu!

lov v podzimu
Přinesl jsem si dva rozdílné pruty. Dobře osvědčený Master Carp Pro LC a zbrusu nový Pro Method Feeder
Na pruty šly navijáky Long Cast LCS 5500 a Carp Fighter LCS 6000

1. Výstroj
Bot: By Döme TEAM FEEDER Pro Method Feeder 3,90 H
Orsó: By Döme TEAM FEEDER Carp Fighter LCS 6000
Vlasec: By Döme TEAM FEEDER Super Sensitive Line 0,20 mm + Haldorádó Braxx Long Cast 0,20 mm v dvojnásobné délce prutu
Montáž: Pruty jsem vystrojil svým starým dobrým favoritem, klasickým Pellet Freedrovým systémem. Na pletenou návazcovou sňůru jsem namontoval 25 gramové krmítko Haldorádó Pellet Feeder, nad něj šla L-ková gumová zarážka, pod něj jsem uvázal praktický rychloklip Guru Speed Bead. Délku jsem zafixovaného návazce Haldorádó Braxx Pro 0,14 mm nastavil na 12 cm. Použil jsem háček velikosti 8 s nástrahovým ostnem velikosti 10.

2. Výstroj
Bot: By Döme TEAM FEEDER Master Carp Pro 4,20 Long Cast
Orsó: By Döme TEAM FEEDER Long Cast LCS 5500
Montáž: Prakticky totožná s montáží na kratším prutu s tím rozdílem, že v tomto případě je hlavní součástí celého systému 35 gramové Pelet Feederové krmítko.

V obou případech jsem použil montáž s Pelet Feederovým krmítkem

Základní zakrmení
Když se bavíme o lovu amurů, vše začíná dobrým základním zakrmením! Zkušenosti z předchozích rybaček jasně kážou, že bez ohledu na roční období tady, na jezeře Gyermely, je základní zakrmení naprosto klíčové. Tentokrát jsem sestavil dobře osvědčenou, různorodou směs semínek, jejíž celkový objem činil asi 4 litry. Dopravu semínek na místo jejich poslání jsem vyřešil pomocí Spomb rakety.
Základní směs semínek:

lov v podzimu
Základní zakrmení je při lovu amurů zcela neodmyslitelným momentem. Tentokrát jsem ho vyřešil pomocí různorodé směsi semínek, které šly do vody ve Spomb raketě.

Výběr vnadidiel
V této oblasti se hodně otazníků nevynořilo, nebylo příliš nad čím dumat. Pokud se jedná o lov amurů, v mém případě je krmivem číslo jedna jednoznačně Haldorádó FermentX Kvašený Velký Amur. Rád ho dále obohacuji o další semínka, tím se zvyšuje jeho výživový obsah, proto jsem k němu i v tomto případě přimíchal po půl sáčku Kvašeného semínkového mixu "4X" a naturálních vařených konopných semínek. Získám tím maximálně vytuněný zdroj živin, který svým kvašeným charakterem, intenzivním česnekovým aroma a živě-zelenou barvou, která představuje pro amury neodolatelné pokušení!
Maximálně vytuněný recept Kvašený Velký Amur:

lov v podzimu
Jednoduché složky mé oblíbené sestavy na amury
Když jde o lov amurů, účinnější krmivo neznám!

Ať bych už důvěřoval jednomu krmivu nebo nástraze jakkoli, nerad stavím úspěch rybačky na jednu kartu, proto si vždy přichystám i odlišnou alternativu. Vycházel jsem ze stejného principu, ale šel zcela odlišným, nasládle - medovým směrem. Medově pálenková varianta patří mezi mé osobní favority, zde jsou jeho komponenty:

Kvašeně-peletový, medovo-pálenkový recept:

lov v podzimu
Jako alternativu jsem si připravil kvašeně-peletovou, medově-pálenkovou sestavu
Na nakyslém základě postavená medová dobrota, která funguje skvěle i na chladnoucích vodách
Vyplývající z její vydatnosti se zde jedná o hrudkovitá, velká semínka obsahující směs. Proto budeme potřebovat krmítko, které tyto složky bez problémů pojme. Přesně takový je Pellet Feeder!

Co se týká nástrah, vyzkoušeli jsme s kámošem Bencem celý zástup různých typů, resp. kombinací, avšak byla jedna, která na této rybačce nad všemi vysoce vyčnívala. Nejúspěšnější dnes byla nástraha Haldorádó Rozpustný Plovoucí Pelet Česneková Ryba a v rámci ní byla doopravdy chytlavá větší 16 mm-ová varianta. Bílá peletová zrnka jsme prezentovali jednoduše na nástrahovém ostni, avšak dbali jsme na to, aby byly precizně nadlehčené. Ideálně to bude fungovat, když souhrnná hmotnost háčku a ostnu akorát vyvažuje vztlak nástrahy. Výsledkem pak bude jev, že se háček jemně dotýká dna ve svislé poloze a pelet se nad ním vznáší v délce malého návazce. Ten se díky tomu každým poryvům vodního proudu zlehka pohybuje, vytvářejíc mimořádně realistický dojem, který na sebe zaručeně přiláká pozornost jídlem bažících se ryb!

lov v podzimu
Nejúspěšnější nástrahou dnešní rybačky byla nástraha Haldorádó Rozpustný Plovoucí Pelet Česneková Ryba
Prezentovali jsme ji jednoduše, napíchnutou na nástrahovém ostni...
Avšak dbali jsme na to, aby byly mimořádně precizně nadlehčené.
lov v podzimu
Při tomto soustu se jen tak bez povšimnutí přeplavat nedá. Chci vidět toho amura, který ho jen tak odignoruje.

Dary podzimní fronty
Od rána jsem byl myšlenkami na břehu a přemýšlel o nadcházející noci. Spěchal jsem se co nejdříve vyřídit pracovní povinnosti, které mě v ten den ještě čekaly a pak jsem si to zamířil rovnou na břeh. Vše potřebné jsem si nabalil do auta už předchozí den, i o tolik jsme mohli vyrazit dříve. Naštěstí v této době často chaotická dálnice k nám byla milosrdná (už ne tak na cestě zpět...) a k jezeru jsme dorazili podle plánu, kolem třetí odpoledne. Okamžitě jsme věci z auta přepakovali do vozíků a vybrali se svižným tempem k vytipovanému stanovišti. Na břehu jsme se rozložili. Po chvíli bylo vše na svém místě a mohli jsme se pustit do základního zakrmení. Tedy přesněji já se do něj pustil, zatímco kámoš kuchtil večeři.

lov v podzimu
Pruty jsou na místě. Rybačka může začít!
Špičky byly v pohotovosti, avšak trvalo určitou dobu, než se na základní zakrmení doprovázené čvachtáním vyplašené ryby vrátily do naší oblasti

Zatímco byly všechny vybalovací práce ukončeny, za zády nám pomalu zapadlo slunce. Pruty byly na svém místě, které čekaly v pohotovosti na záběry, dostaly ještě za denního světla, ale tušil jsem, že po čvachtání Spombem si na nějakou dobu mohu o záběrech nechat akorát tak snít. Potrvá nějaký čas, dokud se ryby odváží zpět do zakrmené oblasti, proto jsem se pohodlně usadil, opřel se v křesle a vychutnal jsem si večeři. Na břehu člověk rychle vyhládne a na čerstvém vzduchu, v krásném přírodním prostředí, chutná všechno trochu lépe, ale spagetti carbonara, které jsme si dopřáli v ten den, byly fakt gastronomický zážitek hodný michelinské hvězdy!

Spagetti carbonara
Dorazil první noční kapr. Úspěšný debut prutu Pro Method Feeder
Rybačku zahájil pěkný, foremný šupináč

Asi půl hodiny po prvním kaprovi, když jsem právě vyměňoval nástrahu na Pro Method prutu, jsem najednou zpozorněl na bzučení feederového navijáku. Cívka se točila jako bláznivá, metry vlasce utíkaly jako o život. Okamžitě jsem všechno nechal tak a sprintem vystartoval abych tam byl včas na zaseknutí. Rybu se mi zastavit nepodařilo. Brázdila dalších 20-30 metrů, dokud nakonec zastavila z vlastní vůle. Následovalo brutálně drsné zdolávání, během kterého se mi párkrát podařilo dostat rybu nad hladinu, avšak v tmavé vodě a slabém světle čelovky jsem jasný náhled na rybu nezískal. Věděl jsem, že to bude větší ryba, ale ani náhodou by mě nenapadlo, co uvidím, když se nám na břehu naskytne dobrý pohled... Chytil jsem tu už mnoho amurů, mnozí z nich měli i přes 10 kilo, takže jsem při souboji mohl vycházet z určitých srovnávacích vzorků. Celá situace mi začala připadat jaksi divná. Jak plynul čas, nejprve 15, 20, pak 25, 30 minut a ryba měla stále dost sil, aby se odvrátila od podběráku a podnikla další razantní výpad směrem do koryta. Začal jsem cítit, že se tu děje něco velkého. Na konci jsem se už jen z roztřesenými rukami a hodnotami adrenalinu v oblacích modlil, aby to zaseknutí ještě chvíli vydrželo a kámošovi se podařilo domnělého obra podebrat - a na mé velké potěšení, přesně to se také stalo!

lov v podzimu
Následovalo dlouhé a tvrdé zdolávání. Až v jeho druhé polovici jsem si uvědomil s kým mám co dočinění...
Zádová ploutev sťa dlaň!
Krásný a obrovský v každém detailu. Tomuto pohádkovému amurovi vděčím za svůj nový osobák. Jeho hmotnost byla 18,02 kg.
lov v podzimu
Plav si na svobodu. Díky za krásný zážitek!

V dalším průběhu večera už víc amurů nezabralo, avšak přítomnost kaprů byla na krmení prakticky nepřetržitá. Podařilo se nám chytit vícero pěkných šupináčů i lysců. Mezičasem se naplnily předpovědi meteorologů a dorazila prognostigovaná studená fronta.

Čekajíc na záběr pod rouškou gyermely-ské noci
lov v podzimu
Dalšího hosta zdobily podivuhodné šupiny
V dalším průběhu noci se mi podařilo chytit ještě nejednoho kapra
I kámošovi bylo dopřáno rybářského potěšení.

Postupně sílil jihozápadní vítr. Byl stále chladnější a později se spustil i déšť, což vystavilo stravujícím se rybám stopku. Od té chvíle už vyšly naše další pokusy naprázdno. Špičku už nesklonila žádná další ryba, pouze vítr a vlny.

lov v podzimu
Ráno jsem ještě oběma pruty jednou nahodil, co kdyby se ještě přitrefila nějaká zbloudělá ryba (k této fotce bych dodal, že prut Pro Method Feeder 390 H vládne navzdory své jemnosti a pružnosti, úplně skvělými vrhacími vlastnostmi. Jsem přesvědčený, že jestli se osvědčil u mě, pomůže k mnohým pěkným překvapením i druhým!)
Pro Method Feeder v akci!
Tento kapr byl kapurkový

Shrnutí:
Ačkoli jak jsem zmiňoval na začátku, náš původní plán byl zaměřen spíše na amury a podle toho jsme se zařídili i co se týče metody lovu a vnadidel. Osud to zařídil jinak a nakonec jsme skončili s větší nadílkou kaprů než amurů. I když k plnému obrazu patří i to, že amura jsem chytil sice jen jednoho, ale zato kapitálního, který je zároveň mým novým osobním rekordem, takže se z tohoto úlovku těším mnohem více a cením si ho mnohem víc, než kdybych chytil deset menších! Jedno je jisté, zažili jsme rušnou, vzrušující noční rybačku, která se mi zachová v paměti ještě velmi dlouho. Pokud dostanete i vy chuť, si ještě takto "last minute" zachytat amury, jděte směle do toho, dokud nejsou vody příliš chladné! Doufám, že jsem Vám pomohl načerpat trochu inspirace, kterou zúročíte v nezapomenutelné zážitky.

Doporučené produkty:
- Nástrahový osten
- Haldorádó Pellet Feeder 25g
- Haldorádó Pellet Feeder 35g
- Haldorádó Braxx Pro - pletená návazcová šňůra na feeder 0,14mm / 10m - 8,45 kg
- Haldorádó Braxx Long Cast - 0,20mm / 10m - 18,42 kg - pletená návazcová šňůra na feeder
- By Döme Team Feeder Carp Fighter LCS 6000
- Guru Speed Beads
- By Döme Team Feeder Master Carp Pro 420LC 50-180g - na daleké hody
- By Döme Team Feeder Super Sensitive Line 0,20mm / 300m - 5,8 kg
- By Döme Team Feeder Pro Method Feeder 390H 40-100G
- By Döme Team Feeder Long Cast 5500 LCS
- Haldorádó FermentX - Tejsavas Mézes Pálinka (Med-Pálenka)
- Haldorádó Pellet Pack Mézes Pálinka (Med-Pálenka)
- Haldorádó Kyselina mléčná 4X Mix ze semínek
- Haldorádó FermentX - Tejsavas Nagy Amur (Velký Amur)
- Haldorádó Vařený tygří ořech - Medová Pálenka
- Haldorádó Vařená kukuřice - Amur

Pokračujte ve čtení dalších článcích
Dále na články
Články o lov na feeder
Ti, kteří si přečetli první část záznamu, pojednávajícího o tomto výletu, se už seznámili s jezerem, strategií a výstrojí, resp. se stránkou praktik, která se týkala vnadidel, které jsme používali. Zů...
Číst dál
Konečně je tu zase léto! Ráno vychází slunce brzy a večer zůstává dlouho světlo. Přes den je teplo - někdy i pořádně připéká - a v noci je pro změnu teplota příjemně chladná. V podstatě, kdyby se dalo...
Aby dokázal někdo produkovat pravidelně vynikající výsledky, musí se jako všude, tak i v rybářství, neustále zdokonalovat. Způsobů získávání nových dovedností je nespočetné množství. Pokud si promyslí...
Feederové lov na velké ryby u mě nejprve přerostl ze záliby do vášně a dnes by se už dal označit za životní styl. "Nahánění" starých, velkých kaprů jemnou montáží se již dnešek stalo organickou součás...
Populární články
V 2017 se rodina navijáků TEAM FEEDER výrazně rozrostla a dosud osamocený SPRO Team Feeder Special LCS 550M dostal čtyři nové sourozence. Za tu dobu se už s nimi stihly seznámit tisíce rybářů a používají je s velkou ...
Při představování prutů By Döme TEAM FEEDER Power Fighter, které se dostaly do obchodů jen nedávno jsem zmiňoval, že díky neustále probíhajícímu vývoji prací se nové vylepšené pruty dostanou...
Číst dál
Neustále napínám své hranice a pokud mi to dovolí, tak i hranice druhých ... Den co den se aktivně podílím na vývoji mnoha produktů, občas je toho až příliš. Zapáleně hledám nová, často až šokující...
Rád bych se s Vámi rybáři podělil o své zkušenosti s lovem na velké vzdálenosti s feeder pruty protože se tato technika v posledních letech stává stále populárnější. Doufám že moje rady...